UCHWAŁA NR 3/2020



RADY PEDAGOGICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3

IM. ADAMA MICKIEWICZA W ŻYWCU
Z DNIA 31.08.2020 R.

W SPRAWIE ZMIAN W STATUCIE SZKOŁY

 

Na podstawie art. 80 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 82 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku — Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59 ze zm.) uchwala się co następuje:

 

§1. W paragrafie 5 dodaje się ustęp 5:

5. W szkole mogą być tworzone, za zgodą organu prowadzącego, oddziały integracyjne.

§ 2. W paragrafie 6 dodaje się ustęp 3 z punktami od 1) do 13:

3. W celu umożliwienia uczniom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości w warunkach szkoły ogólnodostępnej w szkole tworzy się oddziały integracyjne.

  1. W oddziałach integracyjnych uczą się wspólnie dzieci zdrowe oraz dzieci niepełnosprawne wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

  2. Liczba uczniów w oddziale integracyjnym liczy do 20, w tym do 5 uczniów niepełnosprawnych;

  3. Nabór do klas integacyjnych opiera się na pełnej dobrowolności i akceptacji idei integracji przez rodziców dzieci zdrowych i niepełnosprawnych;

  4. Rekrutacji dzieci niepełnosprawnych dokonuje się na podstawie orzeczenia poradni psychologiczno — pedagogicznej, wniosków rodziców i ostatecznej decyzji dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii szkolnego zespołu opiniującego( nauczyciele klas integracyjnych, psycholog, pedagog, dyrektor);

  5. Do oddziałów integracyjnych przyjmowani są uczniowie niepełnosprawni intelektualnie i fizycznie w oparciu o orzeczenie poradni psychologiczno- pedagogicznej kwalifikujące do kształcenia integracyjnego;

  6. Nauka w oddziałach integracyjnych odbywa się na jedną zmianę;

  7. Plan godzinowy zajęć integracyjnych obejmuje wszystkie zajęcia wynikające z ramowego planu nauczania wzbogacone dla uczniów niepełnosprawnych o zajęcia logopedyczne, rehabilitacyjne i terapię pedagogiczną;

  8. Organ prowadzący może zwiększyć liczbę obowiązujących godzin zajęć edukacyjnych najwyżej o trzy godziny tygodniowo dla każdego ucznia oddziału w danym roku szkolnym;

  9. W oddziałach integracyjnych zatrudniony jest nauczyciel wspomagający o kwalifikacjach odpowiadających potrzebom uczniów niepełnosprawnych;

  10. Nauczyciel wspomagający zobowiązany jest do współpracy z nauczycielami prowadzącymi w zakresie planowania procesu dydaktyczno — wychowawczego w danym oddziale, a także w zakresie oceniania postępów uczniów niepełnosprawnych;

  11. Programy nauczania dla uczniów niepełnosprawnych są odpowiednio modyfikowane w zależności od możliwości uczniów, a także od dynamiki rozwoju dziecka i jego postępów;

  12. W oddziałach integracyjnych prowadzi się szczególną indywidualizację zadań i pracy w zależności od możliwości rozwojowych wszystkich uczniów;

  13. Za zgodą organu prowadzącego szkołę , liczba dzieci niepełnosprawnych w oddziale szkoły integracyjnej może być wyższa, jeżeli uczeń do tego oddziału uzyska orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane z uwagi na niepełnosprawność, w trakcie roku szkolnego.

§ 3. W paragrafie 16 dodaje się ustęp 4 oraz 5 z punktami od 1) do 5), a także ustęp 6 z punktami od 1) do 3):

  1. W szkole może być prowadzone kształcenie integacyjne na każdym etapie edukacji.

  2. Szkoła zapewnia uczniom z orzeczoną niepełnosprawnością:

  1.  Realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. Odpowiednie warunki do pobytu w szkole, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne;

  3. Realizację programów nauczania dostosowanych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych ucznia;

  4. Integrację ze środowiskiem rówieśniczym

  5. W oddziałach integracyjnych liczba uczniów powinna wynosić od 15 — 20 uczniów, w tym od 3 — 5 uczniów niepełnosprawnych.

6. Warunki naboru do klas integracyjnych:

  1. do klas integracyjnych przyjmowani są uczniowie, których rodzice wyrazili pisemną zgodę na uczęszczanie dziecka do takiej klasy,

  2. do klas integracyjnych przyjmowani są uczniowie niepełnosprawni posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno — pedagogicznej,

  3. ze względu na bariery architektoniczne szkoła nie jest w stanie przyjąć wszystkich uczniów z niepełnosprawnościami ruchowymi kończyn dolnych

§ 4. W paragrafie 33 w ustępie 8 dodaje się punkt 10) z podpunktami od a) do j):

10). Uczniów , którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły obejmuje się indywidualnym nauczaniem.

    1. Indywidualne nauczanie organizuje dyrektor szkoty na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i na podstawie orzeczenia wydanego przez zespół orzekający w publicznej poradni psychologiczno —pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

    2. Dyrektor organizuje indywidualne nauczanie w sposób zapewniający wykonanie określonych w orzeczeniu zaleceń dotyczących warunków realizacji potrzeb edukacyjnych ucznia oraz form pomocy psychologiczno —pedagogicznej.

    3. Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzą nauczyciele poszczególnych przedmiotów.

    4. Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w domu rodzinnym.

    5. W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści wynikające z podstawy kształcenia ogólnego oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wynikające z „ramowego planu nauczania danej klasy, dostosowane do potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.

    6. Na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, dyrektor może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków, w których zajęcia są realizowane.

    7. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnych realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

      g') Dla uczniów klas I —111 SP — od 6 do 8 godzin;

      g”) Dla uczniów klas IV —VI SP - od 8 do 10 godzin;

      g'") Dla uczniów klas VII —VIII SP - od 10 do 12 godzin;

    8. Tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w punkcie 10 pp g') realizuje się w ciągu co najmniej dwóch dni , natomiast tygodniowy wymiar zajęć, o których mowa w punkcie 10 pp. g' i g'"), realizuje się w ciągu co najmniej trzech dni.

    9. Uczniom objętym indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, w celu ich integracji ze środowiskiem i zapewnienia im pełnego osobowego rozwoju, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia, organizuje różne formy uczestniczenia w życiu szkoły.

    10. Nauczanie indywidualne odbywa się zgodnie z obowiązującymi Rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej,

§ 5. W paragrafie 21 ust. Idodaje się punkty 1) i 2):

1) W oddziale integacyjnym zatrudnia się dodatkowo nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia.

2) Do oddziałów integracyjnych uczęszczają dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną umożliwiającą właściwy proces kształcenia.

§ 6. W paragrafie 38 ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

1. Szkoła zatrudnia nauczycieli i pracowników samorządowych na stanowiskach niepedagogicznych. Szkoła może zatrudnić psychologa i innych specjalistów w celu realizacji zadań wynikających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

§ 7 Wykonanie uchwały powierza się dyrektorowi szkoły.

§ 8. Uchwała wchodzi w życie 1 września 2020 r.

DYREKTOR SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 3

IM. A. MICKIEWICZA

W ŻYWCU